Kent Kupé kártyajátk

Kent

Posted on Kategóriák: Játékok, Játékszabály, Kártyajátékok, Társasjáték

Kent

A KENT vidám családi kártyajáték, gyermekek és szüleik számára is szórakoztató. Egy csomag (52 lap) francia kártyával négyen, hatan, vagy nyolcan játszhatják. A szabályokat négy személyre ismertetjük, de ez értelemszerűen kiterjeszthető hat vagy nyolc játékosra is.

A szemben ülő játékosok a partnerek. A játék megkezdése előtt a partnerek megállapodnak egy titkos jelzésben. A jelzésnek láthatónak vagy hallhatónak kell lennie, az asztal alatti rugdosás tilos! Néhány közismert "titkos" jelzés:

  • valamely testrészünk megvakarása;
  • egy előre megbeszélt mondat kimondása (például " Hű, de meleg van!)
  • kacsintás
  • köhögés stb.

Célszerű a jelzést minden parti után megváltoztatni. Sokan már jó előre valóságos jelzéssorozatban állapodnak meg.

A KENT játék menete és célja

Az osztó minden játékosnak négy lapot ad, és az asztalra is letesz négy lapot képpel felfelé. A játékosoknak valamely számból vagy figurából négyet kell összegyűjteniük egy kézben. Ennek elérése céljából balról jobbra haladva cserélhetnek az asztalon lévő lapokból. (Egyet felvesznek, és a helyére egyet letesznek.) Ha valaki nem tud vagy nem akar cserélni, azt mondja Passz! Ha már az összes játékos passzolt, az osztó félreteszi az asztalon lévő lapokat, és újabb négyet tesz ki helyettük. A cserélés, gyűjtögetés folytatódik. Amikor valakinek a kezében összegyűlt a négy egyforma lap, leadja partnere számára a jelzést. A partnernek ezt észre kell vennie, és amikor sorra kerül, azt mondja: KENT!

Ha valóban van partnerénél négy egyforma lap, tehát nem értette félre a jelzést, a pár nyert +2 pontot, ha tévedett, -1 pont jár nekik. Ez így túl egyszerű lenne. Tekintve, hogy a KENT bemondása után először az ellenfél következik, mód nyílik némi ellenjátékra. Ha ugyanis az ellenfél is észreveszi a jelzést amikor sorra kerül, azt mondhatja: KUPÉ! Ha talált, ez a pár kap +1 pontot, ha tévedett, azaz az ellenfél a kezében lévő négy lapból fel tud mutatni két különbözőt, akkor -1 pontot kap az a páros, amelyik a KUPÉ -t mondta. ( A KUPÉ -t a Kent bemondása nélkül si be lehet mondani, ha valaki lapcserékből arra következtet, hogy ellenfelénél már összegyűlt a négy egyforma lap.)

Sikeres KENT vagy KUPÉ után új osztás következik. Sikertelen bemondás után a játék folytatódik. Ha a kártyák elfogynak, a félretett lapokat újra keverjük és kiosztjuk.

Fontos szabály

Ha a játék kezdetén valakinek a kezében három egyforma számú vagy figurájú lap van, azt kell mondania: TRIÁSZ! Ezzel felhívja a figyelmet arra, hogy hamar begyűjtheti a negyediket. Ha a TRIÁSZ bemondását elmulasztja és ezt az ellenfelek észreveszik, -2 pontot kap a páros.
Ha osztáskor az asztalra került négy lapból három azonos, azonnal félreteszik ezt a négyest, és új négyest tesznek az asztalra.

A játék megkezdése előtt állapodjanak meg a befejezésben is. Egyes társaságok 21 pont elérése után, mások 12 pontnál vagy négy osztás után fejezik be a játékot.

 

forrás: Nagy kártyakönyv - Budapest 1990