Cluedo társasjáték

Cluedo Bűnügyi társasjáték

Posted on Kategóriák: Játékok, Játékszabály, Társasjáték

Cluedo társasjáték

1. Cluedo társasjáték bemutatása

A Cluedo 2-6 játékos által játszható. A játékterep a "Tudor Villa" alaprajzát ábrázolja, ahol játékfigurák és egyéb eszközök felhasználásával folyik a játék. A játék célja, hogy kizárásos alapon és következtetésekkel megoldják Dr. Black meggyilkolásának rejtélyét, akinek holttestét a pincébe vezető lépcső tetején, az X-szel jelölt helyen találták meg.

A győztes az a játékos, aki elsőként fedi fel a következőket:

  • A gyilkos személye;
  • A fegyver, amivel a gyilkosságot elkövették;
  • A szoba, ahol a gyilkosság történt;

Az ehhez szükséges információ a "Gyilkos borítékban" (ld. 4./4.5.6. pontok) található, ám a megoldás rejtély marad mindaddig míg egy játékos az összes fenti kérdésre választ nem ad.

 

Cluedo társasjáték tábla

2. Játékfigurák

(a) A házban található 6 személyt a játékfigurák ábrázolják színek szerint az alábbi módon:

Mustard ezredes - sárga
Plum professzor  - lila
Green atya  - zöld
Mrs. Peacock - kék
Miss Scarlett - piros
Mrs. White - fehér

(b) A 6 fegyvert, melyek bármelyikével elkövethető a gyilkosság, a dobozban található játékeszközök jelképesítik. Ezeket a szobákba kell elhelyezni, például a következő módon:

Tőr - Társalgó
Gyertyatartó - Ebédlő
Revolver - Dolgozószoba
Kötél - Bálterem
Ólmosbot - Télikert
Csavarkulcs - Konyha

Mustard ezredes cluedo
Plum professzor cluedo
Green atya cluedo
Mrs. Peacock cluedo
Mrs. White cluedo
Miss Scarlet cluedo

3. Cluedo játékkártyák

(a) Hat kártya ábrázolja a házban levőket.
(b) Hat kártya ábrázolja a fegyvereket.
(c) Kilenc kártya ábrázolja a játékterepen feltüntetett szobákat.
(d) "Nyomozói jegyzetek" lehetővé teszik a játékosoknak nyomozati eredményeik feljegyzését.

4. a játék előkészítése

(az alábbi szabályok figyelmes áttekintése és sorrendjük pontos betartása szükséges a nyomozás sikeres lefolytatásához.)
1. Helyezzük a megfelelő játékfigurákat a számukra jelzett "start" helyekre.

FIGYELEM: Ha hatnál kevesebben játszanak Cluedo -t, a megmaradó figurákat és a hozzájuk tartozó kártyákat nem kell a játékból kihagyni. Az ilyen figurákat helyezzük el bármely szobában vagy szobákban, a kártyákat pedig hagyjuk a csomagban, így a játék során kiosztásra kerülnek.

2. A fegyvereket helyezzük el a különböző szobákban - mindegyikbe egyet-egyet - tetszés szerint, vagy a 2. pontban bemutatott lista alapján.

3. A "Gyilkos borítékot' (Murder Cards) helyezzük a terep X-szel jelölt pontjára.

4. keverjük meg a kilenc szobát ábrázoló kártyát és tegyük le a csomagot lefordítva. A legfelső kártyát helyezzük a "Gyilkos borítékba" úgy, hogy egyetlen játékos se lássa mit ábrázol.

5. Ismételjük meg az előző pontban foglaltakat a hat fegyvert ábrázoló kártyákkal.

1. Ismételjük meg ugyanezt a személyeket ábrázoló kártyákkal.

7. A megmaradt kártya csomagokat tegyük lefordítva az asztalra. Fontos, hogy a keverésnél senki se lássa a kártyákat.

8. Minden játékos dobjon egyet a dobókockával. A legmagasabb számot dobó játékos lesz az osztó.

9. Az osztó keverje meg a megmaradt 18 kártyát. Ügyelni kell, hogy a keverésnél senki se lássa a kártyákat.
Ezután valamennyi kártya egyesével kiosztásra kerül, az óramutató járásának megfelelően. (Az osztó természetesen saját magának is oszt.)
Néhány játékos - a résztvevők számától függően - több kártyát kaphat mint a többiek, ők ezzel egy kis előnyhoz jutnak. Az előkészületek ezzel befejeződtek, kezdődhet a játék.
FIGYELEM: A játékosok ügyeljenek arra, hogy ellenfeleik elől kártyáikat a játék folyamán rejtve tartsák.

5. A játék menete

(a) Minden játékos a hozzá legközelebb levő játékfigurával lesz, függetlenül attól, hogy milyen kártyák vannak nála.

(b) Az első játékos mindig Miss Scarlett. Az őt szimbolizáló figurával levő játékos dob a dobókockával. Annyi négyzetet léphet az általa kiválasztott szobába vezető úton amennyit dobott.

(c) A következőként a Miss Scarlettől balra ülő játékos dobhat és ugyanúgy bármely szoba felé elindulhat, mint Miss Scarlett. Ezután a további játékosok következnek az óramutató járásának megfelelően.

(d) Amint egy játékos elér egy szobát, azonnal " gyanúsíthat". Ez azt jelenti, hogy szobába hívhat egy személyt és odarakhat egy fegyvert.

Például, Miss Scarlett két lépésben elérheti a társalgót. Ekkor behívhat valakit a szobába (pl. Green agyát) és a megfelelő játékfigurát odateszi. Szintén odatehet egy fegyvert (pl. a csavarkulcsot).
Ezután gyanúsíthat a következő módon: "Véleményem szerint a gyilkosságot GREEN ATYA követte el a TÁRSALGÓBAN a CSAVARKULCCSAL."
FIGYELEM: A játékban nem használt figurák ugyanolyan gyanú alatt állnak ezért gyanúsíthatók is.

(e) A gyanúsítás bejelentése után a Miss Scarlettől balra ülő játékos nézze meg kártyáit. Amennyiben rendelkezik egy vagy több kérdéses kártyával (társalgó, Green agya, csavarkulcs), meg kell mutatnia ezek közül egyet Miss Scarlettnek úgy, hogy a többi játékos ne lássa. Ha a játékos nem rendelkezik a három kártya közül egyikkel sem, a tőle balra ülő játékosnak kell átvizsgálni kártyáit és így tovább, addig amíg egy kártyát a három közül megmutatnak a gyanúsítónak. Amikor ez megtörténik Miss Scarlett fordulója befejeződik és a következő játékos jön.

(f) Minden játékos ugyanúgy jár el és végül kizárásos alapon megtalálható a három, gyilkos kártya. A nyomozati jegyzet kártyákat a játékosok a gyanúsításból kizárt személyek, fegyverek, szobák feljegyzésére használhatják.

(g) Ha egy játékos úgy véli, rájött melyik három kártya van a gyilkos borítékban (például úgy, hogy gyausítása után senki sem tudott a fordulóban egy kártyát sem megmutatni neki és a három közül és nála sem volt egy sem), még ebben a fordulóban vádat emelhet. Ez azt jelenti, hogy a három megfelelő szót felírja nyomozati jegyzetére, majd ellenőrizze a vádat a Gyilkos borítékban levő kártyák segítéségével, figyelve arra, hogy a boríték felnyitásakor a benne levő kártyákat senki más ne lássa.

(h) Ha a vád helytálló és a játékos rájött, hogy ki követte el a gyilkosságot, hol és mivel, a játékos mutassa meg jegyzeteit a többieknek, így megnyerte a játékot.

(i) Ha a vád nem felel meg a valóságnak, a játékos helyezze vissza a gyilkosság kártyákat a borítékba és rakja az újból az X-szel jelzett pontra. A hibás vádemelés után a játékos kiesik a tényleges nyomozásból, de a nála levőkártyákat továbbra is ellenőrizni kell, illetve szükség esetén bemutatnia, mikor a többiek gyanúsítank.

(j) Blöffölni lehet olyan személyre, fegyverre vagy szobára melyek kártyáját a játékos a kezében tartja. Ezzel félrevezetheti ellenfeleit.

(k) Ha bebizonyosodik, hogy valamely játékos nem mutatta be a megfelelő kártyát (akár véletlenül, akár szándékosan), pedig az nála volt, akkor kiesik a játékból - nem nyomozhat  - de a kezében levő kártyákat továbbra is ellenőriznie, illetve be kell mutatnia, ha ezt egy gyanúsítás szükségessé teszi.

(Ez természetesen nem jelenti azt, hogyha két gyanúsításkor megnevezett kártyája van, akkor mindkettőt meg kellene neveznie, hanem csak egyet, a szabályok értelmében)

6. Cluedo Szabályok

1. A Cluedo -ban a játékfigurák a táblán bárhova tehetők (a lépcsőlejárat kivételével a dobott értékeknek megfelelően.

2. A játékfigurákkal csak egyenes vonalon szabad mozogni (pl. előre, oldalara), sosem átlós irányban.

3. A játékosok a szobákban az ajtón át mehetnek be, de nem hagyhatják el a helyiséget ugyanabban a fordulóban. Nem szükséges pontosan annyit dobni, ahány lépéssel az ajtóig el lehet jutni. Például ha 4 lépés van az ajtóig és a játékos 6-ost dobott, a 2 utolsó lépés nem számít.

4. Egy mezőn nem állhat egyszerre két vagy több figura, és egy másik játékos által elfoglalt mezőn keresztül előzi sem lehet.

5. A játékos akárhány meneten keresztül tarthatja figuráját ugyanabban a szobában.




6. A titkos átjárók lehetővé teszik a játékosoknak, hogy egy szobában a másik jelzett szobába egy lépéssel eljussanak. Ilyenkor nem kell a játékosnak dobnia, de abban a fordulóban máshova már nem léphet.

7. A gyanúsításkor a játékosnak három dologról kell nyilatkoznia: szoba/személy/fegyver. Kizárólag abban a fordulóban gyanúsíthat, amikor figurája a gyanúsításban szereplő szobában van.

8. Amikor egy játékfigurát vagy fegyvert a gyanúsítás következtében új helyiségbe tesznek, azokat eredeti helyükre visszatenni nem szabad. A velük játszó játékosoknak az új helyről kell továbblépnie és folytatnia a nyomozást.